Trillende kraan niet langer meer probleem voor kraandrijver

Vraag van een van onze vaste opdrachtgevers. Een kraan op onze productielocatie trilt hinderlijk in de rij-richting. Niet prettig voor de kraandrijver. De trillingen vallen binnen de arbo-grenzen, maar is er toch niet iets aan te doen? Ja zeker.

De kraan heeft een overspanning van 24 meter, waarbij de cabine 8 meter onder de kraanliggers hangt. De kraanbaanliggers en de rails zijn verantwoordelijk voor de trillingen. Deze aanpassen is echter geen optie. Voor het onderzoek is een plaat-en-staven-model gemaakt van de cabinewagen en een deel van de kraanligger. Aan de hand van metingen gaf een FEM-model Vicoma meer inzicht in aanpassingen aan de kraanconstructie en hun effect op de trillingen.

Tuned mass demper

Uiteindelijk bleken twee oplossingen mogelijk om de trillingen te verlagen: het toevoegen van massa en van een tuned mass demper, een massaveersysteem dat in één frequentiegebied wordt afgestemd om trillingen te dempen. Door massa toe te voegen, wordt de hoeveelheid massa die in beweging wordt gebracht groter wat de trillingen vermindert. Deze optie is door de grote hoeveelheid benodigde massa niet mogelijk. Uiteindelijk is de kritische massa effectief verkleind met de tuned mass demper, die zo is afgesteld dat deze in de kritieke frequentie zijn werk doet. Met resultaat: de trillingen zijn met maximaal 57% gereduceerd, bleek uit verificatiemetingen.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met

Marcel Buur
Engineer Mechanical
0251 26 01 00
marcel.buur@vicoma.nl